Minimalios mėnesinės algos (MMA) padidinimo aritmetika

Pastarosiomis savaitėmis, o tiksliau - po to kai naujoji Seimo dauguma palaimino minimalios mėnesinės algos (MMA) didinimą iki 1000 litų, viešoje erdvėje dažnai girdime įvairias nuomones šiuo klausimu. Radikalams patiko naudoti frazę, kuri iš esmės yra pasiūlymas, kad „verslininkai, kuriems sunku mokėti naują padidintą MMA, savo verslą gali uždaryti“. Nemažoje privačių įmonių dalyje atlyginimų dydis susietas su MMA, todėl nuo sausio 1 dienos jie automatiškai padidėjo. Manome, kad tokių verslų savininkai turėtų pasiskaičiuoti, kaip šis automatizmas pakoreguos jų finansinius planus, biudžetus ar prognozes. Mūsų skaičiavimų rezultatai ir priimti sprendimai vargiai įdomūs viešoje erdvėje, tačiau skaičiuojant akivaizdžiai pamatėme keletą įdomių pokyčių, apie kuriuos norisi pasakyti viešai. Nes aukščiau pateiktą kalbėtojų frazę traktuojame kaip dar vieną nepagrįstą kaltinimą visuomet kaltiems verslininkams. Manome, kad verslininkų įvaizdžio bloginimas yra netoliaregis sprendimas. Apie mus galima pasakyti daug gero, bet tai nepopuliaru, tai neduos rezultatų. Kaip dabar sakoma „trolinant verslininkus“, galima pasiekti didesnio populiarumo, todėl tai yra dažnesnis reiškinys.
 
Žemiau pateikiame lentelę, kurios skaičiai leis mums pagrįsti savo teiginius. Lentelės sudarymo logika nėra sudėtinga, bet norime pabrėžti, kad svarbiausi jos sudarymo uždaviniai - gauti ir palyginti duomenys, apie tai kaip padidintas MMA paveikė tris šį padidinimą liečiančias puses: Darbuotoją, Darbdavį ir valdžią. Gal trečias dalyvis pavadintas ne pačiu tiksliausiu vardu, bet norėta pabrėžti: Valstybė ir valdžia – tikrai ne tas pats reiškinys.
 
Pradėkime, be abejo, nuo pokyčių, kuriuos patyrė Darbuotojas. Priskaičiuota minimali mėnesinė alga (MMA) padidėjo 18 %, tiesa išmokamas atlyginimas (uždirbant MMA) truputėlį mažiau – 16 %. O štai mokesčių suma padidėjo 30,00 % ! Beveik dvigubai daugiau nei gaunamas atlyginimas. Kas taip nuskriaudė Darbuotoją? Ogi - GPM (Gyventojų pajamų mokestis), padidėjęs 27 litais, arba net 46 %. Dabar pabrėšime – tie 27 litai bus sumokėti į valstybės biudžetą, kurį tvarko valdžia, sugebėjusi dar kartą pakartoti triuką su nepadidintu NPD (neapmokestinamuoju pajamų dydžiu). Kadangi jo skaičiavimas paliktas pagal buvusią tvarką, tai reiškia, kad NPD, uždirbantiems MMA, sumažėjo 30 litų arba 7 %, o bendra su darbo santykiais susijusių mokesčių skaičiavimo metodika lėmė, kad GPM padidėjo minėtais 46 %.
 
Darbdavio finansus įsigaliojusi tvarka pakoregavo tokiais skaičiais: darbdavio sumokami valdžiai mokesčiai išaugo 18 % arba 46,77 lito, o darbo vietos kaina padidėjo taip pat 18 %, nors piniginė šitų procentų išraiška lygi 196,77 lito. Tai yra didžiausias pokytis pinigine išraiška visoje lentelės dalyje, kurioje lyginama praeitis su dabartimi. Taigi, tai yra ir didžiausias naujos sistemos pokytis absoliučia išraiška, lyginant su galiojusia tvarka.

Trečiajai suinteresuotai šaliai, šiame straipsnyje vadinamai valdžia, atitenka papildomi 87,27 lito mokesčių pavidalu, kurie palyginus su buvusia tvarka padidėjo 22 %.

Jeigu apibendrintumėme labai buitiškai, tai ir aritmetika būtų labai paprasta:

• Darbuotojas ir gavo daugiau, ir atidavė daugiau, bet rezultate – laimėjo, nes piniginėje turės 109,50 lito daugiau;
• Darbdavys tik mokės daugiau;
• Valdžia tik surinks daugiau.

Taip, sutinkame, kad supaprastinome nagrinėjamą situaciją, kad valdžiai irgi reikės mokėti daugiau, kad ... ir taip toliau. Tačiau mes taip pat nutylėjome apie tai, kad Darbdavys pinigus gauna ne pagal poreikius ant „lėkštutės su mėlynais krašteliais“, todėl nesijaučiame iškraipę situaciją. Ir nesiskundžiame. Dirbsime, užsidirbsime, išsimokėsime.

Tiesa, pradėjus dėlioti skaičius į lentelę, neatsispyrėme profesiniams įpročiams, paskaičiavome ir situaciją, kas būtų, jeigu:

• NPD būtų 470 litų, priskaitant 1000 litų MMA (lentelėje stulpelis „c“);
• NPD būtų prilyginamas MMA, mūsų atveju tai 1000 litų (lentelėje stulpelis „d“).

Minėtų stulpelių skaičius palyginus su galiojančia tvarka, matome tokius galimus pokyčius.

Pateiktos lentelės stulpeliuose „i“ ir „j“ mes lyginame situacija, kuomet MMA - 1000 litų, o NPD – 470 litų, kurie (kaip minėjome viename savo straipsnių) tokie svarbūs, nes užfiksuoti norminiuose dokumentuose, su galiojančia tvarka. Jei iš karto pereisime prie koncentruotų ir paprastų išvadų, tai:

• Darbuotojas piniginėje turės 115,50 lito daugiau, nei prie buvusios tarkos ir 6 litais daugiau, nei prie galiojančios tvarkos;
• Darbdavys ir absoliučiai, ir santykinai mokės daugiau tais pačiais 196,77 lito arba 18 % abiem atvejais;
• Valdžia tik surinks daugiau.

Stulpeliuose „k“ ir „l“ pateikta skaičiavimai, kuomet MMA - 1000 litų ir NPD taip pat 1000 litų. Tokia situacija palygina su galiojančia tvarka. Šis palyginimo variantas paimtas dėl tos priežasties, kad mes pritariame kartais išsakomai nuomonei, kad MMA nustatymas, taikymas, jos esmė būtų gerokai paprastesni ir aiškesni, jeigu NPD būtų prilyginamas MMA. Toks modelis žinoma turėtų didesnę įtaką, bet perversmo nesukeltų:

• Darbuotojas uždirbtų 910 litų po mokesčių sumokėjimo Sodrai. Tai yra 85,5 lito (10 %) daugiau, nei prie galiojančios tvarkos ir 195 litais (27 %) daugiau nei prie buvusios tvarkos;
• Darbdavio situacija nesikeičia, lyginant su galiojančia tvarka, ir didėja tais pačiais 196,77 lito arba 18 %, lyginant su buvusia tvarka;
• Valdžia mokesčių surinktų 85,5 lito mažiau, lyginant su galiojančia tvarka, arba 58,5 lito mažiau, lyginant su buvusia tvarka.

Norime pabrėžti, kad paskutiniame nagrinėtame variante mes pritariame idėjai – NPD (neapmokestinamojo pajamų dydžio) sulyginti su MMA (minimalia mėnesine alga), bet nesiūlome, kad jie būtų 1000 litų dydžio. Šio dydžio pagrindimui reikia žymiai sudėtingesnių makroekonominių skaičiavimų. Bet, esant politinei valiai, priėmus aiškesnį, socialiai ir ekonomiškai logiškesnį NPD lygumo MMA modelį, suskaičiuoti galima viską.


 
Mes išsakėme savo nuomonę aktualiu klausimu visiems susaistytiems darbo santykiais. Pagrindėme ją paprastais skaičiavimais. Siūlome ir kitiems savo sprendimus ir nuomones ekonominiais klausimais grįsti objektyviais skaičiavimais.

Dr. Arvydas Kazakevičius

1 komentaras

  • Loreta333
    Loreta333 2013 m. vasario 19 d., Antradienis 07:28 Komentaro nuoroda

    Šauniai paskaičiuota, viskas kaip ant delno. Tokia jau ta politika... Šiuo atveju galima sakyti tik į vienus - valstybės vartus. :-x

    Pranešti

Palikite komentarą

Žvaigždute (*) pažymėti laukeliai yra privalomi ir turi būti užpildyti. Komentaruose naudoti HTML kodą yra draudžiama.